Takaisin jäsensivulle

OH3AA KERHOTIEDOTE 1/2011                                                                                                                  20.2.2011

Vuosikokous pidettiin 13.2. kerhoasemalla. Puheenjohtajana jatkaa Henri OH3JR. Hallitukseen valittiin Timo Vappula OH3CT ja Sami Nieminen OH3FMU. Varajäseniksi valittiin Mikko Järvenpää OH3FTI ja Marko Wirtanen OH8WM. Hallituksessa jatkaa Juha Cederlund OH3RF ja Jari Koivurinne OH3UW.

SRAL:n kesäleiri järjestetään meidän ja Riihimäen kerhon voimin heinäkuun 14-17. päivä Sappeen matkailukeskuksessa Pälkäneellä. Leirin järjestelyhommissa tarvitaan jäsenistön työpanosta. Tavoitteena on tietysti kartuttaa kerhon toimintakassaa useaksi vuodeksi. Itse asiassa kesäleirin järjestelyoikeus on myönnetty meille myös vuodelle 2012 joten hommat jatkuvat ensi vuonnakin.  Sappeesta on varattu kerhon toimitsijoille kunnon mökki tukiasemaksi leirin ajaksi. Majapaikka kaikilla herkuilla on siis ainakin 12 hengelle. Leiripäällikkönä toimii Pasi OH3WS. Asiasta lisää kerhoilloissa ja kerhon kotisivulla. Tulkaapa mukaan.

Radiorompetori eli kerhon järjestämä avoin elektroniikka- ja erityisesti radioalan kirpputoritapahtuma järjestetään kerholla tänäkin vuonna sunnuntaina 14.8.2011. Jäsenet voivat tuoda myös omia romppeita mitkä eivät ehtineet kesäleirin kirpputorille. Myydään kahvia, virvokkeita ja lettuja kuten aiempinakin vuosina. Tärkeintä on kuitenkin järjestää tämä vuotuinen hyvän suosion saanut tapahtuma.

Kerhomökillä kaupungin rakennustarkastus kävi tekemässä lopputarkastuksen. Kerhotalo on nyt virallisesti hyväksytty käyttöön. Vielä on paljon tekemistä niin että saataisiin mökki ympäristöineen hyvään kuntoon. Päätyritilät pitää tehdä kevään kuluessa, sisätilat siivota työkaluista ja romuista, perävaunun sähköistys tehdä kuntoon niin että sinne saadaan työkalut ja tarvikkeet talveksi ilman ruostumisen pelkoa. Sähkökeskuskin pitäisi uusia ja mahdollinen ilmalämpöpumppu hankkia ja asentaa kesän aikana. Samoin uuden VHF-maston pystytys ja uusien antennien rakennus. Antennien suuntauslogiikan suunnittelua ja kasausta on tiedossa. Myös 10GHz:n asema pitäisi saada maston latvaan toimimaan. 80m:n vaakaluuppia on suunniteltu lasikuitulipputankojen väliin. Lipputangot pitäisi ensin saada pystyyn sopivaan paikkaan. Syksymmällä on vuorossa sitten kesäleirirahoilla hankittujen HF-antennien asennus. Niiden tyyppikin pitäisi suunnitella mastoon /käyttötarkoitukseen sopiviksi.  Muutamalle kerrossängylle olisi myös tarvetta. Onko tiedossa jostain edullisesti?. Pihan maakasat pitäisi tasoittaa koneavusteisesti ja suunnitella pihan puu-istutukset sopiviin paikkoihin. Tähänkin on hieman rahoitusta varattuna. Ja sitten kunnolliset dipolit 160/80/40m isosta mastosta sopiviin pisteisiin.  Tarkempia tietoja kerhoilloissa ja talkoista kerhon nettisivulla. Kunhan tuo lumi sulaa…

Kerhoprojekteja pitäisi suunnitella. Digi-sovittimen piirilevyjä ja rakennussarjoja on pyydetty tekemään lisää. Myös antennin tarkkaa suuntanäyttöä on mietitty yhdeksi projektiksi. Onko jotain muuta sopivaa tiedossa? voitaisiin rakennella kerholla yhdessä. Jokin yhteishankintakin sopii. Vaikkapa  jokin SDR-vastaanottimen rakennussarja? Heittäkääpä ideoita ja ajatuksia. Piirilevyjä päästään tekemään heti, kun suihkutila on siivottu työkaluista ja tarvikkeista.

Tällä hetkellä on meneillään Big-Wheel-antenniprojekti, jossa valmiita keskikappaleita koneistetaan paikallisessa ammattioppilaitoksessa. Antennin keskikappale sopii sekä 2m että 4m rakennusosaksi. Lähinnä kuitenkin 2m:lle. Elementit ovat 6mm pyörötankoa. Jos projekti menee hyvin, saadaan kesäleirille myyntiin valmiita antennejakin. Ja lisää saadaan kunhan toimitetaan materiaalia.

Juhlaillallinen eli kerhon myöhästynyt 50-vuotisjuhla pyritään järjestämään syksyllä jossain sopivassa paikassa. Tarkoituksena on kutsua myös vanhempia kerhon jäseniä sekä perustajajäseniä mukaan. Ajankohta ja paikka tarkentuu myöhemmin kesällä.

Jäsenmaksulappunen vuodelle 2011 on tässä ohessa. Uusilta jäseniltä maksua ei peritä liittymisvuonna eli kaikille ei maksulappua tullut.  Jos tuntuu että jäsenmaksuasiat eivät ole kohdallaan, ota yhteys rahastonhoitajaan. Jäseniä kerhossa on noin 77 kpl ja vuosittaista  tonttivuokraa (600€) sekä sähkölaskua (1400€) rahoitetaan pääasiassa järjestämällä kesäleirejä. Loppuja juoksevia kuluja rahoitetaan jäsenmaksuilla. Mutta onhan meidän kerholla hyvät tilat ja välineet. Tästä saadaan kehitettyä monipuolinen toimintakeskus pienellä panostuksella. Ja näitä ei suomessa nykyisin ole monta. Ja vielä näin hyvällä sijainnilla…

Hyvää kevään ja auringon (pilkkujen) odotusta kaikille. Pistäytykää kerholla maanantaisin.

Kerhon kotisivu: http://koti.aina.net/~ham/  tai Googlella: OH3AA                                                       73’s Sihteeri

Mastossa ylinnä: toistimen vastaanotinantenni Comet GP-95, TH-6-DX ja 8 el 6m yagi.

Talvinen kuva kerhon antenneista; 4 x 12 elementtinen ja 4 x Big Wheel…hyvä järjestelmä kisailuun. Yllä 80m dipoli noin 22m korkeudessa ja mastosta ripustettu 160m kotimaan yökelien  dipoli. Toistinasemien lähetinantenni Diamond X-510  (2m ja 70cm) näkyy puutolpassa. Huurretta riittää. Ja nyt luntakin!

Takaisin jäsensivulle